• Onroerend goed

    Onroerend goed

U bevindt zich hier: Home Expertise Onroerend goed Onroerend goed Koopakten

Koopakten

Bij overdrachten wordt de koopakte op het notariskantoor opgemaakt in aanwezigheid van partijen en hun makelaars. De kosten daarvan zijn in het tarief begrepen. Er wordt veel aandacht besteed aan een goede voorlichting van partijen en aan een juist evenwicht tussen beider belangen. De notariële koopakte heeft als grote voordeel, dat hij wordt opgemaakt door een onpartijdige jurist, die alle juridische haken en ogen met partijen zal bespreken vóór de ondertekening van de koopakte. Zo worden problemen voorkómen.

De toegevoegde waarde van de notaris bestaat daarnaast vooral uit:

Het onderzoeken of de verkoper bevoegd is tot verkoop en van wie eventueel toestemming is vereist (bijvoorbeeld: de echtgenoot van verkoper, de gemeente bij erfpacht, de raad van commissarissen bij verkoop door een vennootschap enz.), het onderzoeken van de juridische hoedanigheid van het verkochte en het geven van voorlichting daarover, het opvragen en aflossen van de hypothecaire schulden van de verkoper, het opvragen en tussen partijen verrekenen van de zakelijke lasten, het opvragen van de gelden van de financierende bank van de koper, het adviseren over de te naamstelling (beide partners of één hunner), het opmaken van de koopakte, het inschrijven daarvan in het kadaster, het opmaken van de akte van levering en de hypotheekakte, het inschrijven van die akten in het kadaster, het na 3 recherches bij het kadaster uitboeken van de gelden, het adviseren bij conflicten en het opmaken van een akte van depôt, indien wordt afgesproken dat een gedeel-te van de koopsom bij de notaris blijft totdat een geconstateerd gebrek alsnog is verholpen.

Mol Notariaat B.V.
Emmaplein 8
1075 AW Amsterdam

T: 0031 (0)20 66 22 346
F: 0031 (0)20 67 38 120
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.